Nejčastější zjištění kontrol ČNB u finančních poradců

6. 04. 2020 | aCompliance |

Z kontrolní činnosti ČNB v uplynulých měsících vyplynulo, že ČNB opakovaně u kontrolovaných finančních zprostředkovatelů (investiční zprostředkovatelé & samostatní zprostředkovatelé pojištění, spotřebitelských úvěrů a DPS) zjišťuje následující pochybení:

Jednání poradců při zprostředkování obchodu klientovi

  • Poradci velmi často jednají dříve, než jim vzniklo oprávnění u ČNB – poradci nikdy nesmí ani začít sjednávat obchod dříve než od data registrace na seznamu ČNB pro příslušnou oblast, k níž se obchod vztahuje
  • Neustále se opakující nedostatečné vyplnění dokumentace (nedostatečná odůvodnění obchodu v záznamech apod.)
  • Nedostatečné vedení evidence smluv s klienty a chybějící dokumentace – je nezbytné dokumenty řádně a včas odevzdávat
  • Záznam z jednání má uvedeno datum později než smlouva k obchodu nebo později než žádost (např. o úvěr) – což je skutečně velký problém, protože vždy musí být dodržena časová posloupnost obchodu, a to bez výjimek
  • Nedostatečné/nesprávné informace sdělené klientovi o zprostředkovateli/jeho poradci (např. adresa, neposkytnutí záznamu z jednání s klientem atd.) – platí také pro spolužadatele (např. o úvěr), kdy je potřeba prokazatelně sdělit informace/předat dokumentaci i všem spolužadatelům – toto je velmi častým jevem a je potřeba si na to dát pozor – spolužadatelé (typicky o úvěr, nejčastěji partneři žádající o hypotéku) musí být oba uvedeni jak v záznamu z jednání, tak i v ostatní dokumentaci a poradce musí zajistit, že spolužadatel dostane tytéž informace, jako dostal „hlavní“ klient/žadatel

Kvalifikace poradců

Nedoložení odborné zkoušky poradce předtím, než poradce začne jednat za zprostředkovatele a komunikovat s klientem, či s ním dokonce uzavírat smlouvy – není možné začít domlouvat obchod s klientem dříve, než je poradce řádně zaregistrován u ČNB pro danou oblast a než doložil všechny potřebné dokumenty prokazující jeho způsobilost být poradcem, a to včetně odborné kvalifikace – ČNB se to při kontrolách skutečně vždy zaměřuje

Oblast AML/CFT

  • Neprovedení řádné identifikace spolužadatele o úvěr, resp. identifikace všech zúčastněných spotřebitelů (zda jsou proti spolužadateli mezinárodní sankce, zda je PEP, nezaznamenání jeho čísla OP, platnosti, místa vydání, místa narození klienta…) – spolužadatelé o úvěr jsou ve většině případů opomíjeni, není jim prováděna AML identifikaci ani kontrola – což je velmi snadno zpětně zjistitelné/prokazatelné a udělují se za to pokuty
  • Kontrola klienta – nezapsání informací o účelu obchodu a zdrojích finančních prostředků je stále se opakujícím problémem