Přehled sankcí ČNB za 1. čtvrtletí 2025

7. 04. 2025 | aCompliance |

Přinášíme Vám náš pravidelný přehled pravomocných sankčních rozhodnutí ČNB, tentokrát za 1. čtvrtletí 2025 (01.01.2025 – 30.03.2025). Tato pravomocná rozhodnutí o udělených sankcích jsou dostupná na webu ČNB a jsou zde uvedena dle data jejich uveřejnění.

Cílem tohoto přehledu je zejména upozornit na časté nedostatky, které ČNB pravidelně sankcionuje, nikoli na konkrétní sankciované subjekty.

I.  Počet sankcionovaných subjektů: 22

2 subjekty byly sankcionovány ve 2 oblastech (proto je v tabulce níže počet 24):
vždy AML + jejich hlavní oblast působnosti.

OblastPočet subjektů
AML3
Banka1
Družstevní záložna1
Poskytovatel platebních služeb malého rozsahu1
Investice5
Správa majetku srovnatelná s obhospodařováním (§ 15 ZISIF)5
Kryptoaktiva1
Společnost bez oprávnění1
Platební styk2
Poskytovatel platebních služeb malého rozsahu1
Vydavatel elektronických peněz malého rozsahu1
Pojištění2
Pojišťovna2
Řízení rizik1
Družstevní záložna1
Směnárenská činnost1
Fyzická osoba bez oprávnění1
Spotřebitelské úvěry9
Fyzická osoba bez oprávnění5
Nebankovní poskytovatel spotřebitelského úvěru3
Společnost bez oprávnění1
Celkový součet24

II.  Počet subjektů, které přišly o licenci: 3

Jeden subjekt byla družstevní záložna, která byla sankciována za oblast řízení rizik v letech 2021, 2022 a 2025. Tentokrát kromě řízení rizik dostala sankci také za závažné porušování AML povinností a ČNB jí odebrala licenci.

Druhým subjektem byl poskytovatel platebních služeb malého rozsahu, který dostal za porušení povinností v oblasti platebního styku (ochrana platebních prostředků klientů) a závažných porušení AML povinností 2 mil. Kč pokutu a zároveň přišel o licenci.

Třetí subjekt byla společnost dle § 15 odst. 1 ZISIF, která již přestala vykonávat činnost, takže ji ČNB pouze smazala ze seznamu.

III.  Neustále se opakující porušení napříč finančním trhem: AML

Pozorujeme dlouhodobě a neustále se opakující porušení v oblasti AML bez ohledu na typ subjektu a oblast finančního trhu. Jedná se zejména o nedostatečné plnění AML povinností při identifikaci klientů (nevyhodnocování mezinárodních sankcí a sankčních seznamů, PEP, skutečných majitelů, ignorování/ nevyhodnocování rizikových faktorů – např. vysoce riziková země, rizikový předmět podnikání atd.), AML kontrole (nedostatečná či neexistující AML kontrola – tj. účel obchodu, zdroj prostředků k obchodu, druh činnosti – povolání či podnikání) a AML zesílené kontrole (nedokládání příjmů) a dále absence následné kontroly klientů v průběhu obchodního vztahu. Celkově bývá oblast AML subjekty na trhu podceňována, a to bez ohledu na neustále se zpřísňující AML regulaci a na možnost odebrání licence pro porušení AML povinností, jak jsme ostatně viděli u dvou subjektů v tomto sledovaném období.

IV.  Největší sankce:

5 mil. Kč

Pojišťovna nejednala v zájmů klientů, ale ve svém zájmu: prodlužovala smlouvy o cestovním zdravotním pojištění cizinců v rozsahu komplexní zdravotní péče u pojišťoven, kde toto pojištění sjednat nešlo (ze zákona to šlo pouze u jedné pojišťovny, kde však tyto smlouvy nebyly).

Banka včas neimplementovala AML mezinárodní sankce do svého interního sytému, přičemž poskytovala bankovní služby, aniž by tyto sankce v přiměřené lhůtě zkontrolovala.  

4,5 mil. Kč

Nedostatečné posouzení úvěruschopnosti spotřebitele nebankovním poskytovatelem spotřebitelských úvěrů.

3,5 mil. Kč

Pojišťovna svým klientům psala záměrně nepravdivé a klamavé informace:

Od 1. 1. 2023 do 30. 9. 2023 v rámci procesu oslovování svých klientů s nabídkou navýšení pojistných částek a začlenění valorizace do majetkového pojištění (pojištění budovy a pojištění domácnosti) zaslala celkem 33 087 klientům, kteří tuto nabídku nepřijali, prostřednictvím různých komunikačních prostředků (dopisy, SMS, webový portál) sdělení upozorňující na nezaplacené pojistné, a to ve výši rovnající se rozdílu mezi dosavadní výší pojistného a pojistným uvedeným v nabídce, jež zahrnovalo navýšení pojistné částky a valorizaci, přičemž částku odpovídající tomuto rozdílu označovala jako „dluh“, „dlužné pojistné“ či slovním spojením obdobného významu, ačkoliv těmto klientům vůči ní žádný dluh nevznikl a nebyli tak ani v prodlení. Ve 2 429 případech po zaslání upozornění na nezaplacené pojistné klienti na úhradu tvrzeného dlužného pojistného přistoupili.

Obdobně požadovala úhradu „dlužného pojistného“ i opakovaně v dalším navazujícím upomínacím sdělení, a to navíc včetně úhrady upomínacích výloh, které zaslala 10 205 již předtím upozorněným klientům, z nichž 189 klientů, kterým prokazatelně žádný dluh na pojistném nevznikl, upomínanou částku zaplatilo.

3 mil. Kč

Nedostatečné posouzení úvěruschopnosti spotřebitele nebankovním poskytovatelem spotřebitelských úvěrů.

Celkový součet všech pokut za toto období: 28,135 mil. 

V.  Zajímavost na závěr:

6 sankcí bylo uděleno organizované skupině osob, kde byla 1 právnická osoba a 5 fyzických osob. Právnická osoba provozovala internetový portál, kde bez oprávnění zprostředkovávala spotřebitelské úvěry a sankcionované fyzické osoby zde působily jako investoři a bez oprávnění poskytovali spotřebitelské úvěry spotřebitelům. Pokuty byly nízké: právnická osoba dostala 750 tis. Kč (roli hrál její nedostatek financí) a fyzické osoby dostaly pokuty v rozsahu od 90 do 300 tis. Kč (přímo úměrně objemu neoprávněně poskytnutých úvěrů).

Další vývoj budeme samozřejmě i nadále sledovat.