Přehled sankcí ČNB za 1. čtvrtletí 2025
7. 04. 2025 | aCompliance | Sankce ČNB
Přinášíme Vám náš pravidelný přehled pravomocných sankčních rozhodnutí ČNB, tentokrát za 1. čtvrtletí 2025 (01.01.2025 – 30.03.2025). Tato pravomocná rozhodnutí o udělených sankcích jsou dostupná na webu ČNB a jsou zde uvedena dle data jejich uveřejnění.
Cílem tohoto přehledu je zejména upozornit na časté nedostatky, které ČNB pravidelně sankcionuje, nikoli na konkrétní sankciované subjekty.
I. Počet sankcionovaných subjektů: 22
2 subjekty byly sankcionovány ve 2 oblastech (proto je v tabulce níže počet 24):
vždy AML + jejich hlavní oblast působnosti.
Oblast | Počet subjektů |
AML | 3 |
Banka | 1 |
Družstevní záložna | 1 |
Poskytovatel platebních služeb malého rozsahu | 1 |
Investice | 5 |
Správa majetku srovnatelná s obhospodařováním (§ 15 ZISIF) | 5 |
Kryptoaktiva | 1 |
Společnost bez oprávnění | 1 |
Platební styk | 2 |
Poskytovatel platebních služeb malého rozsahu | 1 |
Vydavatel elektronických peněz malého rozsahu | 1 |
Pojištění | 2 |
Pojišťovna | 2 |
Řízení rizik | 1 |
Družstevní záložna | 1 |
Směnárenská činnost | 1 |
Fyzická osoba bez oprávnění | 1 |
Spotřebitelské úvěry | 9 |
Fyzická osoba bez oprávnění | 5 |
Nebankovní poskytovatel spotřebitelského úvěru | 3 |
Společnost bez oprávnění | 1 |
Celkový součet | 24 |
II. Počet subjektů, které přišly o licenci: 3
Jeden subjekt byla družstevní záložna, která byla sankciována za oblast řízení rizik v letech 2021, 2022 a 2025. Tentokrát kromě řízení rizik dostala sankci také za závažné porušování AML povinností a ČNB jí odebrala licenci.
Druhým subjektem byl poskytovatel platebních služeb malého rozsahu, který dostal za porušení povinností v oblasti platebního styku (ochrana platebních prostředků klientů) a závažných porušení AML povinností 2 mil. Kč pokutu a zároveň přišel o licenci.
Třetí subjekt byla společnost dle § 15 odst. 1 ZISIF, která již přestala vykonávat činnost, takže ji ČNB pouze smazala ze seznamu.
III. Neustále se opakující porušení napříč finančním trhem: AML
Pozorujeme dlouhodobě a neustále se opakující porušení v oblasti AML bez ohledu na typ subjektu a oblast finančního trhu. Jedná se zejména o nedostatečné plnění AML povinností při identifikaci klientů (nevyhodnocování mezinárodních sankcí a sankčních seznamů, PEP, skutečných majitelů, ignorování/ nevyhodnocování rizikových faktorů – např. vysoce riziková země, rizikový předmět podnikání atd.), AML kontrole (nedostatečná či neexistující AML kontrola – tj. účel obchodu, zdroj prostředků k obchodu, druh činnosti – povolání či podnikání) a AML zesílené kontrole (nedokládání příjmů) a dále absence následné kontroly klientů v průběhu obchodního vztahu. Celkově bývá oblast AML subjekty na trhu podceňována, a to bez ohledu na neustále se zpřísňující AML regulaci a na možnost odebrání licence pro porušení AML povinností, jak jsme ostatně viděli u dvou subjektů v tomto sledovaném období.
IV. Největší sankce:
5 mil. Kč
Pojišťovna nejednala v zájmů klientů, ale ve svém zájmu: prodlužovala smlouvy o cestovním zdravotním pojištění cizinců v rozsahu komplexní zdravotní péče u pojišťoven, kde toto pojištění sjednat nešlo (ze zákona to šlo pouze u jedné pojišťovny, kde však tyto smlouvy nebyly).
Banka včas neimplementovala AML mezinárodní sankce do svého interního sytému, přičemž poskytovala bankovní služby, aniž by tyto sankce v přiměřené lhůtě zkontrolovala.
4,5 mil. Kč
Nedostatečné posouzení úvěruschopnosti spotřebitele nebankovním poskytovatelem spotřebitelských úvěrů.
3,5 mil. Kč
Pojišťovna svým klientům psala záměrně nepravdivé a klamavé informace:
Od 1. 1. 2023 do 30. 9. 2023 v rámci procesu oslovování svých klientů s nabídkou navýšení pojistných částek a začlenění valorizace do majetkového pojištění (pojištění budovy a pojištění domácnosti) zaslala celkem 33 087 klientům, kteří tuto nabídku nepřijali, prostřednictvím různých komunikačních prostředků (dopisy, SMS, webový portál) sdělení upozorňující na nezaplacené pojistné, a to ve výši rovnající se rozdílu mezi dosavadní výší pojistného a pojistným uvedeným v nabídce, jež zahrnovalo navýšení pojistné částky a valorizaci, přičemž částku odpovídající tomuto rozdílu označovala jako „dluh“, „dlužné pojistné“ či slovním spojením obdobného významu, ačkoliv těmto klientům vůči ní žádný dluh nevznikl a nebyli tak ani v prodlení. Ve 2 429 případech po zaslání upozornění na nezaplacené pojistné klienti na úhradu tvrzeného dlužného pojistného přistoupili.
Obdobně požadovala úhradu „dlužného pojistného“ i opakovaně v dalším navazujícím upomínacím sdělení, a to navíc včetně úhrady upomínacích výloh, které zaslala 10 205 již předtím upozorněným klientům, z nichž 189 klientů, kterým prokazatelně žádný dluh na pojistném nevznikl, upomínanou částku zaplatilo.
3 mil. Kč
Nedostatečné posouzení úvěruschopnosti spotřebitele nebankovním poskytovatelem spotřebitelských úvěrů.
Celkový součet všech pokut za toto období: 28,135 mil. Kč
V. Zajímavost na závěr:
6 sankcí bylo uděleno organizované skupině osob, kde byla 1 právnická osoba a 5 fyzických osob. Právnická osoba provozovala internetový portál, kde bez oprávnění zprostředkovávala spotřebitelské úvěry a sankcionované fyzické osoby zde působily jako investoři a bez oprávnění poskytovali spotřebitelské úvěry spotřebitelům. Pokuty byly nízké: právnická osoba dostala 750 tis. Kč (roli hrál její nedostatek financí) a fyzické osoby dostaly pokuty v rozsahu od 90 do 300 tis. Kč (přímo úměrně objemu neoprávněně poskytnutých úvěrů).
Další vývoj budeme samozřejmě i nadále sledovat.