Výkladu pojmů důvěryhodnost a odborná způsobilost

1. 09. 2020 | aCompliance |

ČNB zveřejnila úřední sdělení detailně vykládající otázky důvěryhodnosti a odbornosti. K podmínkám důvěryhodnosti se tu mimo jiné uvádí, že se plně použijí na členy statutárního a dozorčího (kontrolního) orgánu, členy správní rady nebo jiného obdobného orgánu („členové vedoucího orgánu“), osoby ve vrcholném vedení, osoby ve vedení klíčových funkcí, osoby s kvalifikovanou účastí na poskytovateli finančních služeb, osoby ve vedení pobočky, finanční holdingové osoby, pojišťovací holdingové osoby a smíšené finanční holdingové osoby a na pracovníky, kteří se přímo podílejí nebo odpovídají za distribuci vybraných produktů na finančním trhu.

ČNB předpokládá, že si poskytovatel finančních služeb nastaví vnitřní postupy, které jeho pracovníky povedou k tomu, aby mu ohlašovali skutečnosti související s jejich důvěryhodností. Poskytovatel finančních služeb vychází z informací, které si je schopen s přiměřeným úsilím obstarat. Vhodným standardem ověřování je obstarání si výpisu z trestního rejstříku na počátku angažování pracovníka, stejně jako vyžádání si dalších informací souvisejících s důvěryhodností (inspirovat se lze formuláři z licenčních vyhlášek ČNB upravenými přiměřeně odpovědnosti posuzovaných pracovníků) formou čestného prohlášení, zavázání pracovníka poskytovatele finančních služeb k povinnosti hlásit změny takto získaných informací a dále formou čestného prohlášení aktuálnost informací v rozumných intervalech (zpravidla každý rok, ne déle než dva roky) potvrzovat. V praxi však často aktuálnost informací není po registraci pracovníku u ČNB nadále kontrolována, takže v tomto ohledu bude dle názoru ČNB zřejmě třeba přijmout příslušná opatření.