Nahrávání telefonů a elektronické komunikace při poskytování investičních služeb

22. 12. 2022 | aCompliance | |

Dne 16.12.2022 Česká národní banka vydala velmi důležité stanovisko Přístup ČNB k záznamům telefonických hovorů a elektronické komunikace při poskytování investičních služeb“.

Jedná se o výklad České národní banky zejména k § 17 ZPKT k povinnosti uchovávání “záznamů telefonických hovorů a elektronické komunikace týkající se obchodů uzavřených obchodníkem s cennými papíry na vlastní účet a investičních služeb poskytovaných zákazníkovi“.
Tato povinnost se vztahuje na:

  • obchodníky s cennými papíry,
  • zahraniční poskytovatele investičních služeb podnikající v České republice prostřednictvím pobočky,
  • investiční společnosti, a 
  • investiční zprostředkovatele
    (dále společně jako “obchodník s cennými papíry”).

Dle tohoto stanoviska:

Povinné nahrávání se týká hovorů na všech zařízeních pro účely komunikace se zákazníkem, která obchodník s cennými papíry pracovníkovi, který je oprávněn zákazníkům poskytovat investiční služby, poskytl, nebo jejichž použití umožnil nebo schválil.” (…)

Za schválení lze považovat i uvedení telefonní linky pracovníka na vizitce, internetových stránkách, ve smluvní dokumentaci, marketingové komunikaci atd., pokud z ní plyne, že patří k obchodní síti obchodníka s cennými papíry a slouží pro komunikaci pracovníka se zákazníkem.

Při plnění nahrávací povinnosti přitom není podstatné, zda jde o pevnou linku či o mobilní telefon, o službu hlasovou či datovou, případně zda jde o telefon služební či soukromý.

Podstatné je:

a) zda jde o linku pracovníka oprávněného poskytovat investiční služby, jejíž číslo je sdělováno zákazníkům, a současně
b) zda jde o zařízení, jehož použití obchodník s cennými papíry tomuto pracovníkovi umožnil.” (…)

Povinné nahrávání komunikace se týká nejen všech investičních služeb, které jsou poskytovány po telefonu, ale i komunikace, která teprve směřuje k poskytnutí investiční služby. Za investiční službu přijímání a předávání pokynů se přitom považuje i nabízení možnosti sjednat obchod, předkládání návrhů smlouvy a provádění přípravných prací, včetně poskytování doporučení vedoucího ke sjednání služby.”

Dále je potřeba provádět pravidelné kontroly těchto nahrávaných záznamů.

Více podrobností se dočtete přímo ve stanovisku zde.