Nahrávání telefonů a elektronické komunikace při poskytování investičních služeb
22. 12. 2022 | aCompliance | Aktuality| Požadavky ČNB
Dne 16.12.2022 Česká národní banka vydala velmi důležité stanovisko “Přístup ČNB k záznamům telefonických hovorů a elektronické komunikace při poskytování investičních služeb“.
Jedná se o výklad České národní banky zejména k § 17 ZPKT k povinnosti uchovávání “záznamů telefonických hovorů a elektronické komunikace týkající se obchodů uzavřených obchodníkem s cennými papíry na vlastní účet a investičních služeb poskytovaných zákazníkovi“.
Tato povinnost se vztahuje na:
- obchodníky s cennými papíry,
- zahraniční poskytovatele investičních služeb podnikající v České republice prostřednictvím pobočky,
- investiční společnosti, a
- investiční zprostředkovatele
(dále společně jako “obchodník s cennými papíry”).
Dle tohoto stanoviska:
“Povinné nahrávání se týká hovorů na všech zařízeních pro účely komunikace se zákazníkem, která obchodník s cennými papíry pracovníkovi, který je oprávněn zákazníkům poskytovat investiční služby, poskytl, nebo jejichž použití umožnil nebo schválil.” (…)
“Za schválení lze považovat i uvedení telefonní linky pracovníka na vizitce, internetových stránkách, ve smluvní dokumentaci, marketingové komunikaci atd., pokud z ní plyne, že patří k obchodní síti obchodníka s cennými papíry a slouží pro komunikaci pracovníka se zákazníkem.
Při plnění nahrávací povinnosti přitom není podstatné, zda jde o pevnou linku či o mobilní telefon, o službu hlasovou či datovou, případně zda jde o telefon služební či soukromý.
Podstatné je:
a) zda jde o linku pracovníka oprávněného poskytovat investiční služby, jejíž číslo je sdělováno zákazníkům, a současně
b) zda jde o zařízení, jehož použití obchodník s cennými papíry tomuto pracovníkovi umožnil.” (…)
“Povinné nahrávání komunikace se týká nejen všech investičních služeb, které jsou poskytovány po telefonu, ale i komunikace, která teprve směřuje k poskytnutí investiční služby. Za investiční službu přijímání a předávání pokynů se přitom považuje i nabízení možnosti sjednat obchod, předkládání návrhů smlouvy a provádění přípravných prací, včetně poskytování doporučení vedoucího ke sjednání služby.”
Dále je potřeba provádět pravidelné kontroly těchto nahrávaných záznamů.
Více podrobností se dočtete přímo ve stanovisku zde.